Würth

Rekruteringscampagne voor technisch-commercieel verantwoordelijken met de focus op branding

  • Würth: Rekruteringscampagne
  • Würth: Rekruteringscampagne folder

Let's

Würth is wereldwijd de nummer 1 in montage- en bevestigingsmaterialen. Het bedrijf groeit nog steeds en heeft constant nood aan verkopers. Hoewel het vandaag ook hoger opgeleide salesprofielen zoekt, bestaat nog steeds de perceptie dat het zich vooral richt tot schoolverlaters (wat jarenlang ook zo was). Vandaar dat Würth naar RCA kwam met de vraag om deze perceptie te wijzigen naar de (nieuwe) doelgroep toe.

 
Doelstellingen:
  • De perceptie van de sales en de producten veranderen
  • Würth als werkgever meer 'top of mind' maken
  • Meer bezoekers naar de jobsite leiden
  • Het grote aanbod aan salesfuncties invullen
 

Create

Uit gesprekken distilleerden we hét profiel van de Würth-verkoper: iemand die zich aan elke verkoopsituatie weet aan te passen. Bij grote bedrijven verschijnt de verkoper in maatpak en bij een lokale garagist in jeans en trui. Een Würth-verkoper is dagelijks op de baan en rijdt rond in een wereld die letterlijk door Würth bij elkaar gehouden wordt. Het is ook een wereld waarin Würth zijn verkopers alle nodige middelen en vrijheden geeft.

 
De communicatie moest dus vertellen:
  • dat de Würth-producten niet zomaar wat schroefjes en sleutels zijn, maar materialen die onze wagens, gebouwen, apparaten, ... samenhouden
  • dat de wereld één grote werkvloer is en Würth deze wereld zo aangenaam mogelijk maakt
  • dat Würth geen oubollige onderneming is, maar een gezonde, moderne en internationale topspeler
 
Voor de uitrol stelde RCA een jaarplan op waarin de focus lag op online communicatie en multimedia, ondersteund door print, jobbeurzen en affichage. Online kozen we voor target bannering, text links, CAN-units, gepersonaliseerde jobpostings en Facebook- social ads. Een eerder gemaakte 3D-animatie, die als aandachtstrekker fungeerde op jobbeurzen en op de jobsite, vormde de basis van de bannering. Via Flash werden afgeleiden gemaakt voor de banners. Voor speciale events of gebeurtenissen pasten we de communicatie aan, maar steeds volledig binnen het concept. 

Impact

Fase 1 (branding) liep tijdens het volledige jaar 2010. 

Fase 2 (met een duidelijkere focus op werkelijke rekrutering) is gepland voor 2011.
 
Uit tussentijdse evaluaties en de eindevaluatie in december 2010 bleek dat:
  • de kwaliteit van de kandidaten merkbaar verhoogde
  • de Franstalige instroom aanzienlijk vergrootte
  • de Nederlandstalige instroom licht verhoogde, maar beduidend kwaliteitsvoller was
  • de reacties van mensen (bv. op jobbeurzen) talrijker en positiever waren
  • de jobsitepagina de top 5 is binnengeslopen van meest succesvolle pagina's binnen de corporate site van Würth