Corendon

Pr-communicatie

  • Corendon: Brochure
  • Corendon: Perstekst
  • Corendon: Persartikel
  • Corendon: Persartikel
  • Corendon: vliegtuig
  • Corendon: fietsroute

Contact

Bruno Leyssens bruno@rca.be

Expertises

Let's

Corendon Vliegvakanties is een Nederlands-Belgische touroperator gespecialiseerd in Turkije. Corendon Airlines is de Turkse chartermaatschappij die deel uitmaakt van Corendon. Haar vloot bestaat uit 9 toestellen die vanuit Amsterdam, Eindhoven en Brussel vluchten verzorgen naar Antalya, Bodrum en Istanbul. Naast losse vluchten naar de Turkse zon is Corendon vooral gespecialiseerd in pakketreizen naar Middellandse Zeebestemmingen zoals Turkije, Griekenland, Egypte, Marokko en Cyprus. RCA werd gevraagd om de pr te verzorgen voor de Belgische markt. De voornaamste doelstelling was de naamsbekendheid van Corendon te vergroten in een land waarin vliegvakanties steevast gedomineerd worden door de duopolisten Jetair en Thomas Cook. 

Create

Traditionele all-invakantieformules genereren ook bij Corendon nog altijd de meeste boekingen. Toch concentreerde RCA zich in het eerste jaar resoluut op de nicheproducten, zoals de fietsvakanties met José De Cauwer, formule 1-trips naar Istanbul en zonvakanties in het Turkse deel van Cyprus. Deze formules hebben dankzij hun uniciteit de nodige pr-waarde en positioneren Corendon als dé Turkije-specialist. En dat komt uiteindelijk ook de naamsbekendheid ten goede...

RCA organiseerde 2 groepspersreizen (een fietsvakantie in Finike en een kennismakingstrip in Noord-Cyprus) en 6 individuele persreizen naar Antalya, Bodrum en Istanbul. Hierbij lag de focus op de toeristische en lifestylepers.
 
Verder stelden we een perskit samen in het kader van 'Istanbul, culturele hoofdstad van Europa'. Daarin zaten tips voor een originele trip naar deze bruisende stad. Ten slotte sloten we een aantal interessante deals af, zoals een luisteraarswedstrijd via Q-Music. Hierbij kon men 1 week lang elke dag een formule 1-arrangement in Istanbul winnen. 
 
We ondersteunden Corendon ook op het vlak van crisiscommunicatie. Zo was er het verhaal met de piloot zonder geldig vliegbrevet en de uitbarsting van de vulkaan in Ijsland, die het ganse vliegverkeer boven Europa lamlegde.
 
Ad hoc geeft RCA ook communicatieadvies en volgt ze de redactionele kalenders en actualiteit op, met het oog op het aanreiken van interessante pr-opportuniteiten. 

Impact

Op corporate vlak zorgden de stationering van een eerste toestel op Zaventem, de lancering van een iPhone-app en de cijfers van de zomerboekingen 2010 voor heel wat persaandacht. Daarnaast speelden we op geregelde tijdstippen de CEO van Corendon, Atilay Uslu, uit als visionair bedrijfsleider binnen de reissector. Dit leverde uitgebreide artikels op in 'Vacature' en 'Het Laatste Nieuws'.

Tijdens een aantal crisismomenten trachtten we door middel van een aantal reactieve statements en een nauwgezette persmonitoring de Belgische reizigers gerust te stellen en het vertrouwen in Corendon te laten behouden. 

  • Totaal aantal artikels 2010: 130
  • Totale mediawaarde 2010: € 220.000